Geavanceerde bestuurdersondersteuning
Omschrijving
Lezing over ontwikkelingen in geavanceerde bestuurdersondersteuning - omgevingsperceptie en coöperatief rijden - voorafgegaan door de algemene ledenvergadering van de afdeling Meet-, Regel- en Besturingstechnologie. Er is een broodmaaltijd aanwezig.
Bij Advanced Driver Assistance (ADA) gaat het over systemen in auto’s die de bestuurder ondersteunen bij het uitoefenen van zijn rijtaak in relatie tot zijn omgeving. Voorbeelden zijn Adaptive Cruise Control (ACC), Collision Warning en Lane Keeping. De functionaliteit is relatief eenvoudig en vervangt slechts een beperkt deel van de rijtaak. Dat is anders bij de ADA-systemen die het commerciële licht zullen zien op de middellange termijn. Die zullen toenemend gebaseerd zijn op Environmental Perception (EP), het waarnemen, classificeren en voorspellen van verkeersdeelnemers in de omgeving van het voertuig en vervolgens het initiëren van een autonome actie.
Deze presentatie zal ingaan op twee van deze nieuwe toepassingen. De eerste richt zich op kwetsbare verkeersdeelnemers. Op basis van informatie van een veelheid aan omgevingssensoren zoals radar wordt een beeld van de omgeving opgebouwd en een probabilistische voorspelling gedaan omtrent het pad van met name voetgangers en fietsers in de komende seconden. Op deze wijze is letselschade te minimaliseren of zelfs te voorkomen. De tweede toepassing is Cooperative ACC (CACC), een systeem dat de bekende ACC uitbreidt met voertuig-voertuigcommunicatie. Het laat voertuigen niet alleen hun eigen gedrag
optimaliseren maar ook het verkeerssysteem, waardoor de wegcapaciteit wordt opgerekt en het
brandstofverbruik afneemt.
Beide toepassingen maken aanschouwelijk dat de rol van de bestuurder in toenemende mate een superviserend karakter krijgt, hetgeen aanleiding geeft tot de stelling dat alleen wanneer de bestuurder “uit de loop” wordt gehaald, het mogelijk wordt het verkeerssysteem te optimaliseren ten aanzien van efficiëntie, veiligheid en brandstofverbruik.
18.45 - 19.15u ALV
19.30 - 21.00u Ontwikkelingen in geavanceerde bestuurdersondersteuning
Spreker(s)
Jeroen Ploeg is in 1988 afgestudeerd aan de TU Delft, faculteit Werktuigbouwkunde, sectie Regeltechniek.
Van 1989 tot 1999 was hij als onderzoeker en groepsleider in dienst bij Koninklijke Hoogovens (momenteel Tata Steel Nederland), waar hij zich richtte op modelgebaseerd regelingontwerp van industriële processen.
Sinds 1999 richt hij zich als senior control-engineer bij TNO op de ontwikkeling van Advanced Driver
Assistance-systemen en autonoom vervoer in nauwe samenwerking met de TU Eindhoven, faculteit Werktuigbouwkunde, groep Dynamics & Control Technology. Momenteel voert hij daar een promotieonderzoek uit op het gebied van Cooperative Adaptive Cruise Control onder leiding van Henk Nijmeijer
Locatie
Prinsessegracht 23, Den Haag
Organisator
Meet-, Regel- en Besturingstechnologie
Naam en contactgegevens voor informatie
Neem voor vragen contact op met de afdeling MRB.