Infra-Architectuur en Technologiebeleid.
Omschrijving
KIVINIRIA Platform Railsystemen organiseert in 2013 een tweetal workshops over Infra-Architectuur en Technologiebeleid voor het (ProRail-) spoornet van Nederland.
Deze eerste workshop Infra-Architectuur zal zich toespitsen op algemene ontwerp- en systeemkaders in de vorm van Infraconcepten, en zal specifiek aandacht schenken aan het Infraconcept Heavy Rail Premium 2020 voor druk bereden trajecten in de ‘brede Randstad’.
De tweede workshop (in oktober 2013) zal ingaan op Technologiebeleid, met de focus op de interactie tussen Materieel en Infrastructuur en op het beleid voor de Tractie Energie Voorziening (1500 V of 3000 V in Nederland?).
U wordt nu uitgenodigd deel te nemen aan de workshop Infra Architectuur, op woensdag 22 mei 2013.
ProRail geeft momenteel extra aandacht aan de architectuur van de railinfrastructuur, waarbij het accent ligt op de ontwikkeling van zogenaamde Infraconcepten. Binnen de infra architectuur wordt een aantal verschillende infra-ontwerpen onderscheiden. Ieder ontwerp hoort bij een cluster van spoorlijnen waarbinnen dezelfde diensten aan vervoerders en reizigers worden geleverd, met bijbehorende technische prestatie-eisen. Ook wordt bij ieder ontwerp vastgesteld welke functies de infrastructuur aan de vervoerder biedt en worden de toegepaste technische systemen zo veel mogelijk gestandaardiseerd. Zo’n ontwerp per cluster van spoorlijnen wordt een infraconcept genoemd. Slimme clustering leidt tot zeven infraconcepten voor Nederland.
Om de vertaling naar de infrastructuur en railtechnieken te maken, wordt er per infraconcept een referentie-architectuur opgesteld. Deze zal leidend moeten gaan worden voor alle partijen in de spoorsector die betrokken zijn bij het ontwikkelen, ontwerpen, bouwen en instandhouden van systemen en infrastructuur. De referentie architectuur beschrijft binnen welke kaders systemen en ontwerpen dienen te voldoen. Technische systemen uit een bepaald techniekveld zullen in zoveel mogelijk infraconcepten worden toegepast. Door dit na te streven wordt de diversiteit aan systemen teruggedrongen en standaardisatie bereikt.
Het infraconcept Heavy Rail Premium 2020 voorziet in de spoorweg infrastructuur voor het drukst bereden deel van het kernnet van Nederland (met meer dan 50.000 treinkilometers per km spoor per jaar), waarvoor de hoogst mogelijke capaciteit en bedrijfszekerheid geboden moet worden. Het gaat om ca. 25 % van de spoorkilometers in Nederland.
Let op: Er is een maximum van 30 deelnemers. Deelname op volgorde van inschrijving; leden van de KIVINIRIA afdeling Railsystemen hebben voorrang, gevolgd door andere KIVINIRIA leden.
16.30 uur Ontvangst bij ProRail
17.00 uur Algemene inleiding door Frank Bokhorst, Infra Architect bij ProRail
18.00 uur Inhoudelijke vragen
Discussie aan de hand van aantal stellingen
18.30 uur Broodmaaltijd
18.45 uur Opsplitsen in groepen; analyse en challenge van de infraconcepten
19.45 uur Korte presentaties van de hoofdbevindingen uit de groepen
20.00 uur Vaststellen van meest waardevolle uitkomsten
20.15 uur Hoe verder?
20.20 uur Napraten & Netwerken met borrel
21.00 uur Einde
Spreker(s)
Ir. Frank Bokhorst, Infra Architect bij ProRail.
Locatie
ProRail, gebouw Tulpenburch, Moreelsepark 2,
3511 EP Utrecht
Organisator
Railsystemen
Naam en contactgegevens voor informatie
Ir. Frank Bokhorst, frank.bokhorst@prorail.nl