Projectbezoek Station Driebergen-Zeist
Projectbezoek Stationsgebied Driebergen-Zeist
Op 3 oktober vond het projectbezoek plaats. Alle beschikbare plaatsen waren volgeboekt.
Projectmanager Pim van de Kragt (Arcadis) begon met een uiteenzetting over het project.
Files bij de spoorovergang, overvolle fietsstallingen en een te kort aan parkeerplekken. Belangrijke redenen om het stationsgebied Driebergen-Zeist flink aan te pakken. De Hoofdstraat loopt straks via een onderdoorgang voor het verkeer onder het spoor door. Het stationsgebied van Driebergen-Zeist wordt een compacte OV-knoop, waar al het verkeer goed doorstroomt.
De Hoofdstraat wordt verbreed én gaat straks onder de sporen door. Daarmee gaat het fileprobleem tot het verleden behoren. De spoorwegovergang in de Odijkerweg wordt opgeheven.
Er komt een nieuw station, met een nieuw busstation én een nieuwe parkeergarage met ongeveer 600 parkeerplaatsen. Onder het station komt een fietsenstalling met 3000 plekken waar fietsers droog en veilig hun fiets kunnen parkeren. Bovendien krijgen de fietsers hun eigen fietsroute waardoor ze veilig het stationsgebied kunnen doorkruisen.
In de nieuwe situatie loopt het stationsplein onder de sporen door. Dat betekent: geen onveilige situaties meer waarbij voetgangers over het spoor rennen om hun trein te halen.
Het aantal sporen wordt uitgebreid van drie naar vier. Bovendien gebruiken langsrijdende intercity’s straks zoveel mogelijk de buitenste sporen. Zodat ze niet meer vlak langs de wachtende reizigers razen. In het midden komt één breed perron waar alleen de sprinters stoppen. En intercity’s halen hier de stoptreinen gewoon in. Tevens komt er een nieuw keerspoor.
Na deze presentatie en de vele vragen, volgde een uitgebreide rondleiding over het projectgebied. Het geheel werd afgesloten met een gezellige borrel in het bouwcafé van het project.
Omschrijving
Stationsgebied Driebergen-Zeist
Files bij de spoorovergang, overvolle fietsstallingen en een te kort aan parkeerplekken. Belangrijke redenen om het stationsgebied Driebergen-Zeist flink aan te pakken. De Hoofdstraat loopt straks via een onderdoorgang voor het verkeer onder het spoor door. Het stationsgebied van Driebergen-Zeist wordt een compacte OV-knoop, waar al het verkeer goed doorstroomt.
Fileprobleem opgelost
De Hoofdstraat wordt verbreed én gaat straks onder de sporen door. Daarmee gaat het fileprobleem tot het verleden behoren. De spoorwegovergang in de Odijkerweg wordt opgeheven.
Nieuw station
Er komt een nieuw station, met een nieuw busstation én een nieuwe parkeergarage met ongeveer 600 parkeerplaatsen. Ook aan de fietsers wordt gedacht. Onder het station komt een fietsenstalling met 3000 plekken waar fietsers droog en veilig hun fiets kunnen parkeren. Bovendien krijgen de fietsers hun eigen fietsroute waardoor ze veilig het stationsgebied kunnen doorkruisen.
Stationsplein ónder de sporen
In de nieuwe situatie loopt het stationsplein onder de sporen door. Dat betekent: geen onveilige situaties meer waarbij voetgangers over het spoor rennen om hun trein te halen.
Extra spoor
Het aantal sporen wordt uitgebreid van drie naar vier. Bovendien gebruiken langsrijdende intercity’s straks zoveel mogelijk de buitenste sporen. Zodat ze niet meer vlak langs de wachtende reizigers razen. In het midden komt één breed perron waar alleen de sprinters stoppen. En intercity’s halen hier de stoptreinen gewoon in. Tevens komt er een nieuw keerspoor.
Programma
• Ontvangst in bouwcafé
• Presentatie project, scope, techniek en bouwproces door Pim van de Kragt (projectmanager Arcadis)
• Korte pauze
• Rondleiding over het projectgebied
• Einde en afsluiting in bouwcafé
Parkeren
Parkeren kan in de parkeergarage van NS aan de Stationsweg (eigen kosten)
Locatie
Stationsweg 13, Driebergen
Organisator
Railsystemen
Naam en contactgegevens voor informatie
Bas Bollinger