Omschrijving

Aan de zuidelijke stadsgrens van Rotterdam, in de driehoek ‘zuidpunt Beverwaard’, staat de tramremise Beverwaard, modern en duurzaam gebouw voor het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET, goed voor stalling van circa 100 trams. Het gebouw past binnen de ambitie van zowel de RET als van Gemeente Rotterdam om tot één van de meest duurzame steden ter wereld uit te groeien.
De aanleg van deze tramremise, inclusief werkplaats en het P+R terrein past dan ook in het beleid van beide organisaties om de
CO2- uitstoot in Rotterdam te verminderen en zo duurzaam mogelijk te opereren. De nieuwe tramremise is voorzien van diverse
duurzame voorzieningen, zoals warmte/koudeopslag, een grijswatersysteem, een zonneboiler en zeer geavanceerde werkplaats waarbij de gebruikerswens voorop staat. RET heeft bij de realisatie in het kader van Tramstore21 samengewerkt met vervoerbedrijven uit Blackpool, Brussel en Dijon.

Het totale complex beslaat ongeveer 20.000 vierkante meter, waarvan de werkplaats met kantoor circa 5.800 vierkante meter groot is.
Een groot gedeelte van de funderingspalen (in totaal 2.700) zijn uitgevoerd als ‘energiepalen’ die als warmtewisselaar
fungeren en gekoppeld zijn aan vloeren met warm- en koudwatercirculatie. De werkplaats voldoet aan alle eisen van een
moderne werkplek: diagnose van de staat van de trams, digitaal beheer en intelligente opslag van de reserveonderdelen, gemakkelijke toegang tot alle delen van de tram en tot de werktuigen en uitrustingen. Daarnaast zijn de meest optimale vormen van verlichting,
veiligheid, geluid, temperatuur noodzakelijk, evenals een circuit voor de verwerking van afvalstoffen, et cetera,


De remise is uitgerust met een volautomatische wisselkam, zodanig dat de voertuigen die binnen komen herkenbaar zijn, en dan via een geautomatiseerd proces naar de juiste sporen worden geleid of eventueel werkplaats. Dit alles om een zo hoog mogelijke operationeel rendement te verkrijgen met betrekking tot het uit en inrukproces.

De remise heeft een eigen Gelijkrichterstation en tramsporen liggen geïsoleerd opgesteld. Dit betekent dat er een speciale constructie is ontwikkeld voor de tractie en retour voorziening . Dit alles om eventuele zwerfstromen op te vangen en terug te transporteren naar het gelijkrichterstation.

Tijdens het bezoek aan de remise wordt de achtergrond van het duurzame gebouw, het onderhoud en de operationele aspecten toegelicht in een lezing een een rondleiding. Daarnaast is er voldoende gelegenheid voor netwerken tijdens de koffie en broodjes.

Binnenkomst 17:00 Koffie en thee
Welkom 17:30 Veiligheid en gedragregels RET
Presentatie 1 17:45 Geschiedenis, ontwerp, speciale items)
Broodmaaltijd 18:30 Netwerken & eten
Presentatie 2 19:10 Tramstore21, Duurzaam ondernemen RET
Presentatie 3 19:30 Tractienet, speciale constructies
Presentatie 3 20:00 Vervoersproces,
Rondleiding 20:30 Rondleiding door werkplaats en stalling
Afsluiting 21:00 Eind

Locatie

Vergaderzaal remise Beverwaard

Edo Bergsmaweg 25, 3077 PX

Organisator

Railsystemen

Naam en contactgegevens voor informatie

Joost Bolck

joost.bolck@mottmac.nl