Verkeers- en Mobiliteitsmanagement
Omschrijving
Verkeers- en Mobiliteitsmanagement
Een kwestie van regie?
De bijeenkomst wordt ingeleid door Ir. Roel Bouman, beleidscoördinator van de stadsregio Rotterdam.
Bereikbaarheid blijft in het nieuws. De bestuurlijke drang om oplossingen te vinden is groot. Uitbreiding van infrastructuur is duur, ingewikkeld en duurt lang. Voor de korte termijn is het gebruik van de bestaande netwerken dus veel belangrijker. Benutting is het toverwoord en in samenhang daarmee: samenwerking en regie.
Sinds 2000 hebben achtereenvolgens de commissies Brinkman, Blankert en Luteijn zich gebogen over de A4 als doorstroomcorridor en als mobiliteitsmarkt. Dat heeft geleid tot bredere bewustwording van twee feiten. Op de eerste plaats dat je een weg niet kunt isoleren uit het samenhangende netwerk; dus samenwerking is nodig. Ten tweede dat het verkeer op de rijkswegen overwegend regionaal verkeer is en op dat schaalniveau aangepakt moet worden. De laatstgenoemde commissie Luteijn heeft een aanpak geformuleerd voor samenwerking tussen overheden en bedrijfsleven. Daarmee is in Haaglanden en in Rotterdam inmiddels een aantal jaren ervaring opgedaan met SWINGH en Nexus. Heeft dat gewerkt? Wat kunnen we daar van leren?
In Rotterdam is door Nexus onder andere het onderwerp dynamisch verkeersmanagement opgepakt. Hoe kunnen we het wegennet beter laten doorstromen door het verkeer te informeren en geleiden. Wat heb je daarvoor nodig en wie heb je daarvoor nodig? Ook hier gaat het niet alleen over de techniek, maar wederom om een vraagstuk van organisatie en regie. “Mag ik morgen uw verkeerslicht op rood zetten?”
Bij benutting gaat het niet alleen om het managen van het aanbod, ook om het managen van de vraag. Een paar procent van de automobilisten uit de spits en de drukte wordt beheersbaar. Kunnen we aanbod- en vraagbeheersing niet in één hand brengen? Dat is de opgave van een verkeers¬onderneming die Rijkswaterstaat, het Havenbedrijf, de gemeente Rotterdam en de stadsregio willen oprichten voor de ontsluiting van de haven van Rotterdam. Een bijzonder experiment?
Het wordt er niet overzichtelijker op: De Raad voor Verkeer en Waterstaat adviseert om regionale wegenautoriteiten in te stellen, de Randstad onderzoekt een openbaar vervoerautoriteit. SWINGH en Nexus zijn in de Zuidvleugel samengegaan in Bereik!. Een dan hebben we het nog niet eens over publiek-private samenwerkingsvormen waarvan gesproken wordt.
Waren de stadsregio's niet ooit eens bedacht voor het aanpakken van de regionale bereikbaarheids¬problemen? Ir. Bouman zal proberen u door deze wereld van schuivende panelen te leiden. Gelukkig gaat hij het niet alleen over organisatie hebben, maar vooral ook over het verbeteren van de bereikbaarheid. "Daar doen we het toch voor?!"
Locatie
KIVI NIRIA gebouw, Grote Zaal,
Prinsessegracht 23, Den Haag
Organisator
Techniek, Maatschappij & Economie
Naam en contactgegevens voor informatie
Eventuele informatie via onderstaand e-mailadres.