Omschrijving

De afgelopen tijd was er veel te doen over de regelgeving rond de luchtkwaliteit in Nederland.
Was de auto in de jaren 80 van de vorige eeuw een belangrijke veroorzaker van zure regen, nu spitsen de problemen zich toe op fijn stof en stikstofdioxide. Groeien die emissieproblemen ons boven het hoofd of hebben wij inmiddels alles onder controle?
En waar vinden we de oplossing: zijn dat elektrische auto's en aardgasbussen of is het een kwestie van schonere 'traditionele' motoren?

Europese wet- en regelgeving leek sommige bouwplannen in de Randstad onmogelijk te maken, omdat die plannen zoveel verkeer zouden aantrekken dat de emissies van fijn stof en NO2 boven de normen en grenswaarden uit die nieuwe wetgeving zouden uitkomen. Even leek het dat grote plannen in de ijskast zouden moeten en dat er planologisch nauwelijks nog iets mogelijk zou zijn.
De negatieve Raad van State-uitspraak over de aanpak van de luchtkwaliteit bij verbreding van de snelweg A4 bij Leiden zorgde tot en met de Tweede Kamer voor veel discussie. Sindsdien moet een expertteam alle rijkswegenplannen beoordelen om het invloedsgebied van de weg te bepalen. Er is een Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit opgetuigd.

Wat betekent dit alles in de praktijk van plannenmakers bij het rijk, provincies, gemeenten en van bedrijven in Nederland? Hoe gaat men met deze problemen om in andere EU-landen? Spelen deze problemen ook in de regio Genua, het Ruhrgebied of de provincie Antwerpen.

In de lezingen worden de diverse aspecten van de Europese en Nederlandse wet- en regelgeving belicht en wordt ingegaan op de wijze waarop ruimtelijke en wegenplannen nu worden ingevuld ten aanzien van de luchtkwaliteit en de emissies van het wegverkeer. Ook wordt toegelicht of de autobranche op de korte termijn oplossingen voor de emissieproblemen heeft en zo ja hoe deze er dan uitzien. En geldt dat zowel voor fijn stof als voor NO2?

Robert Koelemeijer van het Planbureau voor de Leefomgeving zal ingaan op de regelgeving en de achtergronden daarvan. Hans Kruyt van de provincie Zuid Holland zal daarna vanuit zijn praktijk toelichten, hoe men in het plannen maken omgaat met de problemen rond fijn stof en NO2. Ten slotte zal Raymond Gense van Pon Holdings, bekend als importeur van o.a. Volkswagen, Skoda, Porsche en MAN, aangeven of de autobranche al verder is gekomen met de aanpak van de emissieproblemen bij de bron. Daarna volgt een discussie met de zaal.

17:00 Ontvangst en drankje
17:30 Welkom door Jon van Dijk, bestuurslid afdeling Verkeerskunde en Vervoerstechniek
17:35 Wet- en regelgeving in Europa en Nederland: door Robert Koelemeijer, Planbureau voor de Leefomgeving
18:00 Aanpak in de praktijk: door Hans Kruyt, provincie Zuid Holland
18:25 Lost de autobranche dit op?: door Raymond Gense, Pon Holdings
18:50 Discussie met inleiders en de zaal
19:30 Napraten en broodbuffet
20:00 Einde programma

Spreker(s)

Robert Koelemeijer, Planbureau voor de Leefomgeving
Hans Kruyt, Provincie Zuid Holland
Raymond Gense, Pon Holdings

Locatie

KIVI NIRIA gebouw, Prinsessegracht 23 te Den Haag

Organisator

Verkeer en Vervoer

Naam en contactgegevens voor informatie

Afdeling voor Verkeerskunde en Vervoerstechniek

afdelingvv@kiviniria.nl