Congres Autonoom Rijden was een succes!

   

De slogan was: Hoe sturen we automatisch rijden in de juiste richting?

Dit congres werd georganiseerd door KIVI Regio Gelderland en KIVI afdeling Verkeer & Vervoer.

In 2016 heeft KIVI-regio Gelderland, samen met de Hogeschool Arnhem en Nijmegen, een congres over Zelfrijdende auto’s georganiseerd. Na acht jaar leek te ons een goed idee om na te gaan of er vooruitgang was geboekt.

Voordat het congres begon kregen we demonstratie van een zelfrijdende Renault Twizzy. Deze reed geheel zelf over de campus van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen rond. Om te zien of hij alert reageerde werd er een pop voorgereden. De HAN was voorzichtig en daarom werd voor deze demonstratie niet gedaan met een vrijwilliger uit het publiek. De Twizzy stopte keurig op tijd.

Frans Tillema, lector van Automotive legde ons uit dat we het in de toekomst moeten hebben van automatisch rijdende auto’s en busjes. Hij probeerde ons te overtuigen dat dit een must is. Om zijn worden kracht bij te zetten had hij een vijftal sprekers uitgenodigd.

Peter Morsink gaf, mede vanuit de KIVI afdeling Verkeer & Vervoer, de visie van Royal HaskoningDHV en CROW op het gebied van automatisering in mobiliteit. Naast individuele mobiliteit (auto’s) kennen we openbaar vervoer en transport van goederen. In het rapport van CROW/RHDHV is dit verder uitgewerkt en wordt voor het vervoer van personen gebruik gemaakt van zogenaamde Hubs. Bij een HUB stap je over van het ene transportmiddel naar het andere transportmiddel, bijvoorbeeld van je fiets naar een shuttle. De shuttle brengt je dan je dan weer naar een andere HUB, het treinstation. Uiteraard kun je ook met je automatisch rijdende auto rechtstreeks naar het treinstation rijden. Ik kan mij voorstellen dat als alles goed op elkaar aansluit dit een prima oplossing is.

Jorrit Kuipers vertelde over de ontwikkeling van autonoom rijdende bussen in de provincie Groningen. Dit heeft te maken met de kosten voor de exploitatie en het gebrek aan chauffeurs.

Toen was de derde spreker aan de beurt, Jeroen van der Werf. VDL legt zich samen met het bedrijf Schaeffler toe op de ontwikkeling van autonoom rijdende Shuttles. Bij de shuttles van vroeger zat er nog een zogenaamde steward in, maar nu is die vervangen door teleoperations. Een belangrijk punt is dat de shuttle weet waar hij is en “ziet” wat er aan ander verkeer op de weg rijdt en loopt. Bij de shuttles praten we over level 5.

Na de pauze en de rondleidingen door het lab van Automotive was Mark Vroegop van RDW aan de beurt. Het motto van RDW is: Iedereen veilig en vertrouwd op weg. Ze kennen ook een belofte: Veiligheid, Duurzaamheid en Rechtszekerheid in mobiliteit. Mark Vroegop ging in op de verschillende niveaus van automatisch rijden. Dit gaat van 1 tot en met 5. Eigenlijk kun je alleen bij 5 spreken van automatisch rijden. Dit is een uitdaging, de auto moet dan zelf door bijvoorbeeld een drukke stad als Amsterdam kunnen rijden.

Tom Alkim vertelde als laatste spreker over zijn ervaring met zelfrijdende taxi’s in San Francisco. Dit is een erg drukke stad en het lijkt wel of zelfrijdende taxi’s een eigen wil hebben. Soms weten ze niet hoe ze een bepaalde situatie moeten oplossen. Dit is zeker het geval als er meerdere zelfrijdende taxi’s bij betrokken zijn.

Tot slot: Ik denk dat er na dit congres toch nog een aantal mensen denken dat ze zelf de auto beter kunnen besturen. Als we over een jaar of acht weer een congres organiseren komen we daar wel achter.

Namens KIVI Gelderland en KIVI Verkeer & Vervoer,

Gerard Thomas.

De sheets van de presentaties zijn te vinden onder 'Documenten'

Hieronder enkele filmpjes:

https://www.kivi.nl/uploads/media/6630c09e4822e/vid-20240425-wa0001.mp4

https://kivi.nl/_Resources/Persistent/1/3/a/a/13aa7ffb1e5331a705cc5be86a78c53462dff801/safeclai-hanpodstreetdronetest.mp4

https://www.deingenieur.nl/artikel/san-francisco-krijgt-taxis-zonder-chauffeur

Promofilmpje Waymo Driver

De sheets van de presentaties zijn te vinden onder 'Documenten'. Onderaan deze pagina vindt u een aantal filmpjes.

Dit congres wordt georganiseerd door KIVI Regio Gelderland in samenwerking met KIVI afdeling Verkeer en Vervoer, HAN Academie Engineering en Automotive en Royal HaskoningDHV

Onze mobiliteit moet schoner, veiliger en efficiënter om steden leefbaar en bereikbaar te houden. Kan automatisch rijden daar een bijdrage aan leveren?

Het is midden in de nacht even buiten het Zeeuwse Vlissingen. De weg is verlaten, maar in de verte naderen twee koplampen. Het is een vrachtwagen. Een die zo uit een sciencefictionfilm lijkt te zijn weggereden. Meest opvallende detail: hij heeft geen cabine. En dus ook geen chauffeur. Langzaam verdwijnt de truck weer in de nacht. Dit tafereel is geen filmscène, maar een proef in Zeeland met automatisch rijdende vrachtauto’s. ’s Nachts brengen zelfrijdende trucks uien over een vast traject van 3 kilometer naar een distributiepunt.

De technologie is in snel tempo geëvolueerd. Misschien wel sneller dan de maatschappelijke acceptatie, zo blijkt uit de bezorgde reacties uit de regio op sociale media.

Bij autonoom rijden hebben veel mensen het beeld dat voertuigen alle rijtaken volledig van de bestuurder kunnen overnemen. Dat de bestuurder met de laptop op de achterbank kan plaatsnemen en de techniek de rest regelt. Wanneer en of dit hoogste niveau van automatisch rijden (ook wel aangeduid als level 5) realiteit wordt, moet nog maar blijken. Zeker in drukke steden is dat een uitdaging. Feit is dat bestuurders nu al steeds meer taken aan hun auto kunnen overlaten. Level 1, 2 of zelfs 3, waarbij auto’s zelf kunnen inparkeren, afstand houden tot hun voorganger, of zelf binnen de eigen rijstrook kunnen blijven rijden, zien we al volop om ons heen. Het domein van automatisch rijden groeit dus in rap tempo.

Sprekers:

Peter Morsink, Leading Professional Smart Mobility and Road Safety at RoyalhaskoningDHV

Jorrit Kuipers Automatic training & assessment of human and robot drivers (robotTUNER)

Jeroen van der Werf, Lead Smart Mobility at VDL Enabling Transport Solutions

Mark Vroegop, Sr. Advisor Connected & Automated Vehicles / Program Manager

Tom Alkim, Strategic Advisor Connected & Automatic Mobility at MAPtm

Programma:

14.30    Demonstratie van Zelfrijdende Twizzy/Streetdrone (apart voor aanmelden)

15.00    Ontvangst en registratie congres

15.45    Welkom en inleiding door Frans Tillema, HAN Academie Engineering en Automotive

16.00    Presentatie Peter Morsink, RHDHV: Visie op automatisch rijden

16.30    Presentatie Jorrit Kuipers, robotTUNER: Autonoom rijdende OV-bussen in Groningen en Metropool Regio Den Haag Rotterdam MRDH

17.00    Presentatie Jeroen van der Werf, VDL: Autonoom rijdende Shuttles

17.30    Broodjes maaltijd en rondleidingen door het lab van Automotive

19.00    Presentatie Mark Vroegop, RDW: EV-voertuigen ter toelating door RDW

19.30   Presentatie Tom Alkim, MAPTM: Ervaringen met autonoom rijdende Taxi’s in VS

20.00    Paneldiscussie aan de hand van vragen

20.30    Afsluiting

Dagvoorzitter: Sjanne Wolterink

Tijdens de rondleiding zien we onder andere:

  • VR Truck simulator à Truck cabine waarin je met een VR bril door de technologie wordt ondersteund om langere en zwaardere vrachtwagens eenvoudig te docken,
  • Coöperatieve Agro-robots, die in de toekomst moeten helpen de gewassen autonoom van het land te brengen,
  • Schaal 1:3 vrachtwagens die autonoom docken en op afstand te besturen zijn.     

https://www.kivi.nl/uploads/media/6630c09e4822e/vid-20240425-wa0001.mp4

https://kivi.nl/_Resources/Persistent/1/3/a/a/13aa7ffb1e5331a705cc5be86a78c53462dff801/safeclai-hanpodstreetdronetest.mp4

https://www.deingenieur.nl/artikel/san-francisco-krijgt-taxis-zonder-chauffeur

Promofilmpje Waymo Driver