Het tweede deel van de masterclass werd ingeleid door Prof. Frank Kwakman met een verhaal over recente ontwikkelingen in de markt Hoe ziet het overlevende bedrijf er uit? Wat is de link naar een netwerk organisatie en klantgericht denken? Langs welke weg ziet hij de ondernemingen gaan.

Vervolgens ging Bart van Emden verder. De laatste masterclass werd afgesloten met vraag "Hoe klantgericht is uw organisatie? Doe de scan!". Naar aanleiding hiervan ismet elke deelnemer een kort interview afgenomen. Twee deelnemers zijn er actief met het gegeven aan de gang gegaan. Martin Faber (Loading Systems) introduceerde kort zijn eerste ervaringen. 

Hierna kreeg Leon vd Pas het woord. Key to success voor hem is een passionate team facing the customers. Gedurende anderhalf uur loodste hij de aanwezigen door een aantal cases vertellende uit eigen ervaring.

Tijdens de discussie bleek dat sommigen het moeilijk vinden om het gepresteerde toe te passen op commodities. Toch is dat mogelijk, zolang je maar een waarde kunt toevoegen, hetzij via je product of via services. Tot slot werd nog gevraagd wat nu de hoofdtip is voor de zaal. Dit werd beantwoord met een vraag: wat is verschil tussen ingenieur en verkoper? Techneut zit in eigen wereld en is (te) eerlijk. Verkoper zit meer in wereld van klant, en wellicht iets minder eerlijk. Hoofdzaak hierbij is: ben creatief, bouw reputatie op en werk aan je relatie. Via relatie beheer leer je je klanten kennen, maar ook hun problemen. LinkedIn is niet alleen voor het bekijken van de updates van je contacten, maar ook om bij je klant binnen te komen en te leren kennen. 

Samengevat was dit tweede deel van de masterclass erg enerverend en dynamisch, mede ook door het gepassioneerde verhaal van Leon van de Pas. De aanwezigen beloonden het geheel met 8.1 als gemiddeld cijfer.

Omschrijving

Afdeling voor Commercieel Ingenieur nodigt u uit voor een cyclus met 4 inspiratieavonden, topsprekers en praktijkcases:
Masterclass: ‘Ontwikkelen op klantgerichtheid voor technische bedrijven levert geld op!’

Uit recent onderzoek blijkt dat klantgerichtheid topprioriteit is voor veel technische ondernemingen. Niet vreemd. Het verbeteren van de klantgerichtheid levert namelijk geld op. Veel geld! Tenminste wanneer je dit goed aanpakt. In deze masterclass leert u van toonaangevende bedrijven die dit met succes aanpakken. U krijgt inspiratie over hoe u uw organisatie kunt meenemen en enthousiasmeren. Alle aspecten van ontwikkelen op klantgerichtheid komen aan de orde, waarmee u direct zelf aan de slag kunt.

De masterclass is opgezet door Bart van Emden, b-to-b marketing specialist voor "eigenwijze" professionals en management. Iedere sessie wordt door Bart ingeleid. Bij elke lezing is een andere gastspreker uitgenodigd om zijn inzichten, ervaringen en resultaten over klantgerichtheid met ons te delen.

Voor wie?
- Directeuren
- Hoger- en middel management
- Accountmanagers
- Marketing managers
- Commercieel medewerkers
- Iedereen die interesse heeft in 2.0 marketing binnen een technische omgeving

Klantgerichtheid levert geld op! Deel 1
Van technology driven naar market driven. Hoe doe je dit succesvol in een wereld die gedomineerd wordt door technologie?
Case: Philips. Gastspreker Leon van de Pas, General Manager Large Luminous Surfaces

Voor elke sessie van de masterclass geldt het volgende programma:
17.00 - 18.00 Ontvangst met brood buffet / netwerken
18.00 - 21.00 Masterclass
21.00 - 22.00 Borrel / mogelijkheid tot netwerken

De andere sessies zijn op:
22 november 2012: Klantgerichtheid levert geld op! Deel 2
24 januari 2013: De vooroordelen te lijf!
Klik op onderstaande links voor meer informatie.

Een impressie van de eerste sessie treft u aan via onderstaande link.

Spreker(s)

Leon van de Pas is General Manager Large Luminous surfaces bij Philips.
Daarvoor heeft hij onder andere gewerkt als CEO bij Nav N Go en als vice-president Regional Sales EMEA bij Tele Atlas. Leon heeft een uitgebreide ervaring met ontwikkelen op klantgerichtheid binnen technische omgevingen. Hij is in staat in een heel korte tijd een teamprestatie te verbeteren. Met een verbluffende simpelheid weet hij hoe je klantgerichtheid handen en voeten geeft. Buitengewoon inspirerend!
LinkedIn profiel: http://www.linkedin.com/in/leonvandepas

Inleider Bart van Emden startte 4 jaar geleden Van Emden Marketing Consultancy BV. Een succesvol marketingbureau dat zich exclusief richt op (technische) professionals. Daarvoor was hij 10 jaar werkzaam als Marketing Manager bij Royal Haskoning. Van Emden studeerde Massacommunicatie en Marketing aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij ontwikkelde een methode waardoor bedrijven op een gestructureerde wijze hun eigen klanten kunnen inzetten als verlengstuk van hun sales. Van Emden heeft hierover meerdere artikelen gepubliceerd en is veel gevraagd spreker over dit onderwerp.
LinkedIn profiel: http://www.linkedin.com/in/bartvanemden

Locatie

KIVI NIRIA-gebouw, Prinsessegracht 23,

2514 AP Den Haag

Organisator

Commercieel Ingenieur

Naam en contactgegevens voor informatie

Nadere informatie bij Marc Lambriks, via onderstaand e-mailadres

marc@lambriks.nl

Masterclass 3: Klantgerichtheid levert geld op! 2

Masterclass 4: De vooroordelen te lijf!

Impressie Masterclass 1: Wat is klantgerichtheid?