De werkgroep “Politiek en DV techniek” analyseert actuele politieke ontwikkelingen in de defensiesector. Zij levert onafhankelijke feiten en duiding vanuit de technologische kennis en ervaring van ingenieurs.

De werkgroep heeft onderstaande observaties over de defecte watermist brandblusinstallatie van de Oceangoing Patrol Vessels (OPVs) zoals aangegeven in een Kamerbrief van 26 november 2017. Deze zijn opgesteld op basis van openbaar beschikbare stukken en kennis en ervaring op het gebied van defensietechnologie. De opmerkingen en daarop gebaseerde vragen betreffen uitsluitend technologische of daarmee verband houdende aspecten.

Kwaliteitseisen en kwaliteitszorg
Het hoeft geen betoog dat de geconstateerde tekortkomingen aan het watermist-brandblussysteem van de Oceangoing Patrol Vessels (OPV) helaas weer aantonen dat veiligheid en kwaliteitscontrole bij Defensie de laatste jaren onder druk hebben gestaan. Het watermistsysteem is een effectieve opvolger van halon brandblussystemen voor marineschepen. De kwaliteit van dit veiligheidssysteem zou echter boven iedere twijfel verheven moeten zijn. Dit betreft de kwaliteit van het ontwerp, de controle daarop bij inbouw en het onderhoud. Hier liggen verantwoordelijkheden bij de Defensie Materieel Organisatie (DMO), de bouwmeester, de toeleverancier van het systeem en de organisatie die verantwoordelijk is voor de kwaliteitszorg.
Welke lessen zou de Defensie Materieel Organisatie uit dit incident trekken?
Als dit ertoe leidt dat in de toekomst (meer) externe expertise wordt ingehuurd, past dat in het beleid voor een adaptieve krijgsmacht. Een belangrijke vraag is dan echter hoe de noodzakelijke kennis wordt geborgd om deze inhuur effectief en met verstand te laten verlopen: Quis custodiet ipsos custodes?  (Wie zal waken over de bewakers zelf?)

Actuele veiligheid
Het is uitstekend dat de Defensieleiding direct maatregelen heeft genomen, toen het veiligheidsrisico bekend werd. Hoewel het dramatisch is dat de schepen gedurende lange tijd niet inzetbaar zijn, is het onduidelijk welke overwegingen er op beleidsniveau toe hebben geleid dat het vierde schip toch op missie naar het Caraïbisch gebied gaat. Er gaat wel meer brandblusmateriaal en personeel mee, maar de brandmeldings- en managementsystemen zijn vermoedelijk speciaal ingericht voor het watermistsysteem. Niet voor het losse brandblusmateriaal dat nu meegaat.
Hoewel de kans op brand heel klein is, is het risico enorm. Een brand aan boord kan zeer ernstige en dodelijke gevolgen hebben, zoals bij Hr.Ms. Drenthe op 12 november 1980. Voor zover bekend was dit de laatste grote brand aan boord van een marineschip.
De vraag is of er een goede, en zo mogelijk onafhankelijke, analyse en beoordeling is geweest of de gekozen noodoplossing voldoende veilig is, ook voor een lange oceaanoversteek.

 

_____________________________
Den Haag, 5 december 2017
Meer informatie over de werkgroep Politiek en Defensietechniek vindt u via deze link.
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met de werkgroep via E: politiektechniek@kividv.nl 
Wilt u de commentaren en adviezen van de werkgroep per email ontvangen? Meldt u dan aan voor onze mailinglist.
Disclaimer: De gegeven feiten en meningen zijn gebaseerd op open bronnen en op de kennis en ervaring van werkgroep leden.
Als onderdeel van de beroepsvereniging KIVI is de werkgroep onafhankelijk van politieke partijen, overheden en bedrijven. 
Dit is geen officieel standpunt van KIVI. De vereniging aanvaard geen aansprakelijkheid voor hetgeen door de werkgroep of haar leden naar voren is gebracht.

Foto: Ministerie van Defensie 

 

 

web stats