Omschrijving

Zes lezingen over mobiliteit:

[1] Ben Rutten
Smart Mobility
Anything, anytime, anywhere connected to the Internet: dat zal ons mobiliteitssysteem enorm gaan beïnvloeden. De moderne communicatietechnieken hebben inmiddels personen always connected gemaakt, maar voor de auto moet dit nog starten. We staan nog maar aan het begin van een nieuwe ontwikkeling, waardoor in het komende decennium er veel zal gaan veranderen. Verkeersinformatie en verkeersmanagement zullen in elkaar overvloeien en ondersteuning van de bestuurder zal verder evolueren, en eerste vormen van geautomatiseerd rijden zullen verschijnen.

[2] Frank Ottenhof,
Samenwerken aan Mobiliteit
Frank Ottenhof zal spreken over Samenwerken aan Mobiliteit. Hij geeft zijn visie op de toekomst van Dynamisch Verkeersmanagement, daarbij neemt hij u mee vanuit de huidige situatie naar de toekomst van Gecoördineerd Netwerk Management.

[3] Peter Nijhout & Rogier Groenewegen De mobilist centraal
De wereld van verkeer en vervoer is sterk in beweging: nieuwe voertuigen en brandstoffen, Het Nieuwe Werken, verstedelijking en krimp, nieuwe mobiliteitsdiensten, wereldwijde economische trends... Wij presenteren een concrete visie hoe we met deze trends en ontwikkelingen omgaan in ons dagelijks werk. "De mobilist centraal" en een brede invulling van het duurzaamheidsbegrip zijn belangrijke pijlers van de visie.

[4] Leon Soulier,
Mobiliteit 2039
Leon Soulier, blikt vooruit tot in 2039. Hij gaat in op de mobiliteitsvisie van Siemens. Aan de orde komen: mobiliteitspas, coöperatieve systemen, treinen rijden spoorboekloos en met automatisch foutherstel, auto’s zijn elektrisch, zelfbesturend, uitgerust met sensoren en goederen worden vervoerd via intermodale vrachthubs.

[5] Isabel Wilmink,
De verschuivende wereld van Verkeersmanagement
De verwachting is dat verkeersmanagement dynamischer en proactiever wordt, waarbij meerdere beleidsdoelen tegen elkaar afgewogen moeten kunnen worden (bijvoorbeeld doorstroming en luchtkwaliteit). Systemen in het voertuig gaan een grotere rol spelen, evenals data uit die voertuigen in combinatie met verkeersgegevens uit sensoren in de infrastructuur. Momenteel worden innovatieve verkeersmanagementmaatregelen uitgedacht en uitgetest, onder meer op de Dutch Integrated Testsite Cooperative Mobility (DITCM).

[6] Reindert Augustijn
Openbaar vervoer in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Reindert Augustijn zal ingaan op het aanbesteden van OV concessies op basis van de ervaringen in de Stadsregio. De regio heeft in de afgelopen jaren een aantal aanbestedingen gedaan, waarbij een aantal aspecten succesvol waren zoals de toegankelijkheid en het vergroenen van de bussen en een aantal andere aspecten zoals de integratie met ruimtelijke en infrastructurele ontwikkelingen slechts beperkt ingevoerd konden.

16:30 Ontvangst
17:00 Plenair lezing [1]
17:30 Parallel Lezing [2] / [3]
18:15 Broodjes maaltijd
19:15 Parallel Lezing [4] / [5]
20:00 Plenair lezing [6]
20:30 Afsluiting met een drankje
21:00 Einde

Spreker(s)

[1] Ben Rutten, Program manager strategic area smart mobility van de Technische Universiteit Eindhoven
[2] Frank Ottenhof, CEO van Trinité Automation
[3] Peter Nijhout & Rogier Groenewegen resp. Senior advisor transportation planning en Adviseur ruimte en mobiliteit van Royal Haskoning DHV
[4] Leon Soulier, Business group manager road & city mobility bij Siemens
[5] Isabel Wilmink, Senior scientist Transport & Mobility bij TNO
[6] Reindert Augustijn, Manager Traffic and Transport bij de stadregio Arnhem Nijmegen

Gastheer Rolf Pieck, Director Business Unit Transport Royal Haskoning DHV

Locatie

Royal Haskoning DHV

Nijmegen

Organisator

Verkeer en Vervoer

Regio Gelderland

Naam en contactgegevens voor informatie

Gerard Thomas

gerard.thomas@hetnet.nl

TNO Mobility

Trinite Automation

Smart Mobility TU Eindhoven

Mobiliteitsvisie 2039