Startbijeenkomst Risicobeheer & Techniek
Omschrijving
Vele ingenieurs hebben onvrede hoe er in de huidige context wordt omgegaan met risico's en het beheersen ervan. Door toenemende complexiteit en verwevenheid nemen de risico's toe, zowel binnen bedrijven en organisaties als maatschappelijk. De huidige, vooral de procedurele, aanpak via regels, verboden, boetes en aansprakelijkheidsstelling heeft daar onvoldoende antwoord op. Een dergelijke mechanische incidentbenadering geeft niet alleen vele blinde vlekken, maar leidt ook tot verstarring, nieuwe risico's en afwentelgedrag. Hoe dit tij te keren is geen eenvoudige opgave, maar raakt vrijwel eenieder.
Samenwerking binnen KIVI NIRIA
De Afdeling RBT is een dwarsverband en kent veel raakvlakken met andere afdelingen binnen het KIVI NIRIA netwerk. Uiteraard wordt op betreffende gebieden intensief samengewerkt, waarbij in overleg wordt bepaald hoe de samenwerking het beste kan worden ingevuld.
Externe samenwerking
Gezien het multidisciplinaire karakter heeft het werkveld van de afdeling belangrijke raakvlakken met sectoren buiten de ingenieursdiscipline, zoals management en organisatie, gedrags- en communicatiewetenschappen, finance en governance, waarmee voor specifieke onderwerpen contact en/of samenwerking zal worden gezocht.
Organisatie van de afdeling
De activiteiten van de Afdeling RBT worden georganiseerd in een drietal werkgroepen:
- Ontwikkeling & analyse, met als kerntaak het stimuleren van de (verdere) ontwikkeling van toepassingsgerichte, effectieve risicoanalyse- en risicobeheersystemen. Specifiek wordt daarbij aandacht besteed aan nog onderbelichte aspecten als de 'human factor', integraal risicomanagement en (maatschappelijke) communicatie en verantwoording.
- Praktijk & Implementatie, dat onder meer de diverse implementaties van Risicobeheersystemen binnen de diverse disciplines inventariseert en evalueert.
- Communicatie & Informatie, dat zich bezighoudt met de communicatie- en beeldvormingsaspecten van het onderwerp, alsmede zorgdraagt voor het bekendheid geven aan het werkveld en de activiteiten van de afdeling d.m.v. het organiseren van interne en externe bijeenkomsten, seminars en symposia.
Het afdelingsbestuur coördineert de activiteiten en treedt op als woordvoerder naar buiten, zoals naar politiek en pers. Het bestuur bestaat uit een voorzitter, secretaris/penningmeester, de drie trekkers van de bovengenoemde werkgroepen en een of twee onafhankelijke bestuursleden ter versterking van het externe netwerk.
10.00 uur Ontvangst
10.20 uur Van initiatief RBT tot vandaag
10.30 uur “RBT een kwestie van wikken en wegen” door prof.dr.ir. John Stoop, Kindunos te Gorinchem
11.00 uur RBT en het ontwerp sluizen Panamakanaal door ir. Arno Willems, IV-Infra Groep te Papendrecht
11.30 uur RBT en de aanleg diepe stations N-Z lijn door ir. Pelle de Wit, AT Osborne te Baarn
12.00 uur Voorbereiding sessie werkgroepen RBT
12.30 uur Pauze (met broodjes)
13.15 uur Parallelsessies van de drie werkgroepen:
- Ontwikkeling & Analyse (O&A)
- Praktijk & Implementatie (P&I)
- Communicatie & Informatie (C&I)
14.30 uur Pauze (+ afstemming resultaat werkgroepen)
15.00 uur Forumdiscussie .... de volgende stappen ....
16.15 uur Huishoudelijke gedeelte (bestuursverkiezing)
16.30 uur Sluiting en borrel
Bij uw inschrijving kunt u aangeven welke parallelsessie u wilt bijwonen.
Locatie
Prinsessegracht 23, 2514 AP Den Haag
Organisator
Risicobeheer en Techniek
Naam en contactgegevens voor informatie
Nadere informatie bij Jan Meissen via onderstaand e-mailadres