Omschrijving

In november 2009 koos het kabinet voor een westelijke ontwikkeling van Almere, in combinatie met een IJmeerverbinding. De voorwaarde die het kabinet hierbij heeft gesteld, is dat de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) van deze ontwikkelingsvariant substantieel moet verbeteren en de budgettaire consequenties aanzienlijk worden beperkt. Om dit te bereiken is de Werkmaatschappij Amsterdam Almere (WAA) opgericht en heeft deze marktpartijen uitgedaagd om te komen tot een geoptimaliseerd ontwerp.

Drie (inter)nationale consortia hebben hun visie op de IJmeerverbinding uitgewerkt. Het oorspronkelijk geraamde bedrag (€ 4,5 miljard voor een brug en € 5,6 miljard voor een tunnel) wordt in de voorstellen met circa 2 miljard gereduceerd. Alle drie de consortia - Jacobs/APPM/Posad, Movares en Mott MacDonald/MNO Vervat BV - geven aan dat een metro een betere oplossing is dan een trein, die in de oorspronkelijk plannen was opgenomen.

Op 30 november organiseert het KIVI NIRIA een lezing over dit grootste project. Tijdens deze lezing geeft Ben Viveen, directeur WAA, een toelichting op de ervaringen van deze manier van marktpartijen betrekken in het ontwerpproces en geven de drie marktpartijen een presentatie van hun ontwerp.

17.30 uur Inloophalfuur en registratie
18.00 uur Opening door Gijs Kreike, KIVI NIRIA Afdeling Verkeer & Vervoer
18.05 uur Inleiding Ben Viveen, Directeur Werkmaatschappij Amsterdam Almere, over de achtergrond van het project IJmeerverbinding en de resultaten van marktbenadering
18.40 uur Presentatie RegioMetro van Movares
19.05 uur Presentatie De NieuweLijn van Jacobs/APPM/Posad
19.30 uur Presentatie M55 van Mott MacDonald
19.55 uur Samenvatting en reflectie op de marktuitwerking
20.00 uur Algemene discussie
20.30 uur Afsluiting en borrel
21.00 uur Sluiting

Locatie

IBA Amsterdam, Weesperstraat 430

Amsterdam

Organisator

Verkeer en Vervoer

Naam en contactgegevens voor informatie

Afdeling VV

afdelingvv@kiviniria.nl